سلبریتی چیست و به چه کسانی گفته میشود؟

سلبریتی چیست؟ سلبریتی به انگلیسی “Celebrity“، همان افراد مشهور و یا محبوب جامعه هستند که ممکن است در زمینه های مثبت یا منفی به شهرت خاصی در اجتماع رسیده باشند مانند : موسیقی، ورزش، رسانه، رقص، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و … شاید بهترین معنی سلبریتی به فارسی ستاره باشد و اصولا سلبریتی ها یا همان ستاره ها، همیشه مورد توجه مردم جامعه بوده و در هر شرایط و مکانی که مردم با آنها رو به رو شوند ابراز اجساسات مرتبط با آن شخص را از خود بروز میدهند. مثلا برای شخصیت های محبوب و دوست داشتنی ابراز محبت و درخواست عکس میکنند و در خصوص چهره های مشهوری که دوستشان ندارند برعکس عمل میکنند. یک سلبریتی ممکن است از راه‌ هایی منفی نظیر اختلاس، رسوایی جنسی، اعتیاد و … که نزد مردم غیرقابل پذیرش هستند نیز مشهورتر گردد.


این تا حدی است که این روزها دونالد ترامپ (ریاست حمهوری امریکا) به عنوان یک سلبریتی غیر محبوب شناخته میشود که افرادی در جهان از دیدن تصویر او و شنیدن اخبار مرتبط به او حس بدی دارند. سلبریتی ها (ستاره‌ ها) اغلب از طریق رسانه‌ های عمومی و پر مخاطب به ویژه تلویزیون، سینما و نشریات، بیشتر به مردم معرفی شده و به خصوصیات اخلاقی و زندگی خصوصی و شخصی آنها پرداخته میشود. پرداختن زیاد به موضوعات سلبریتی ها برای برخی رسانه ها منبع درآمد اصلی بوده و به همین دلیل گاهی برخی از آنها برای جذب مخاطبین بیشتر، به نشر اکاذیب و یا لو دادن برخی اطلاعات که بعضا حتی سلبریتی ها آنها را مربوط به زندگی شخصی خود میدانند و از آن ناراحا میشوند، می پردازند.سلبریتی ها سوژه همیشگی رسانه‌ها و مردم جهت ایجاد شایعه و به چالش کشیدن می‌ باشند.

معنی کلمه سلبریتی چیست؟
کلمه سلبریتی که در انگلیسی Celebrity نوشته میشود، یعنی :

  • شهرت ، آوازه ، ناموری
  • شخص نامدار ، نیکنامی
  • عضو صنوف ممتازه اجتماع ، ستاره یا شخصیت برجسته ( آدم مشهور) ، آدم نامدار

سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟
روزگاری، سلبریتی ها و ستاره های سینما برای مخاطبان خود یادآور توانایی ها و استعدادهای خارق العاده شان در دنیای هنر بودند، اما امروزه، رسانه های جمعی عوامل دیگری را برای برتری و به شهرت رسیدن افراد به وجود آورده اند که همین، تشخیص خاستگاه به شهرت رسیدن آنان را دشوار می کند.در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشان بدهد.

 

فرقی ندارد این کالا زیبایی ای با سبک کیم کارداشیان باشد یا فعالیت های بشردوستانه آنجلینا جولی. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی- اقتصادی است. ما طرفدار آن چیزی هستیم که نداریم و دوست داریم روزی به دست بیاوریم.

ما جذب سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع دوستی سلبریتی ها می شویم، چون پکیج کاملی از همه آن چیزهایی است که در زندگی انتظارش را می کشیم. پس بیهوده نیست که به آن ها عشق می ورزیم و دوستشان داریم. بعنوان مثال دیوید بکهام یک سلبریتی ست نه تنها بدلیل فوتبالیست بودنش بلکه بعلت فعالیت های مربوط به فشن و ازدواج با همسر خواننده و طراح مد و فشن یعنی خانم ویکتوریا بکهام. همانطور که گفتیم سلبریتی محدود به هنر و ورزش نیست بلکه افرادی نظیر باراک اوباما بعلت نفوذ و قدرت سیاسی و اینکه برای مردم جالب است آن ها در زندگی خود چه میکنند سلبریتی بشمار میروند.

بحث مربوط به سلبریتی مختص حالا نیست بلکه در قرون بسیار دور نیز این افراد مورد توجه بودند بعنوان مثال در زمان های بسیار دور افراد و شاعران زیادی بودند که در وصف قهرمانان کشور خود شعر میگفتند و مردم بخاطر علاقه به این افراد به شاعران پول ، هدیه و غذای رایگان میدادند. امروزه هر منطقه سلبریتی های خاص خود را دارد همینطور هر فرهنگ یا دین . بعنوان مثال در کانادا و ایالت کبک که مردم آنجا به زبان فرانسه صحبت میکنند خود سلبریتی های مخصوص خود را دارند در حالی که ممکن است این سلبریتی ها در ایالت یا استان همسایه ناشناس باشد . همین اتفاق درایران هم رخ میدهد که مشخصا خواننده های محلی یک منطقه یا استان خاص سلبریتی همان منطقه بشمار میروند.

فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم‌های مشهور است؛ نمایش انتظارات اجتماعی و واقعیت‌های ‌اقتصادی. نباید نقش آدم‌های معروف را در انتخاب اولویت‌ها دست‌کم گرفت. به همین دلیل است که تبلیغ‌کنندگان، میلیون‌ها دلار پول به آنها می‌دهند تا محصول خود را به فروش برسانند. آدم‌های معروف یکی از منابع مهم و مؤثر چرند و پرندهای شبه‌ دانشمندانه‌ اند و می‌توانند همۀ ما را جادو کنند. رواج نوشیدنی‌ ها، سم‌ زدایی، رژیم‌ های ترک اعتیاد، برنامه‌ های نرمشی عجیب ‌و غریب و یک عالمه محصولات و تمرین‌های زیبایی و ضدپیری، همه‌ و همه مستقیماً با تأیید آدم‌های معروف مرتبط است. فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم‌های مشهور است؛ انعکاسی از ارزش‌های جمعی ما و نمایش رابطۀ پیچیدۀ میان انتظارات اجتماعی و واقعیت‌های اجتماعی‌اقتصادی است.




0 0

0 نظر

هیچ دیدگاهی برای این مورد ثبت نشده است

برای ارسال نظر باید ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید