دو راه حل برای کشورهای کم آب: حمل و نقل دریایی آب، صرفه جویی در مصرف آب در چاه های نفت
دو راه حل برای کشورهای کم آب: حمل و نقل دریایی آب، صرفه جویی در مصرف آب در چاه های نفت

نفت شیل نفتی است که از سنگ های رسوبی دانه ریز استخراج می شود. رونق نفت شیل آمریکا براساس پیشرفت در زمینه شکست هیدرولیکی یا به اصطلاح شکست به وجود آمده است. (شکست هیدرولیکی فرآیندی است که در آن شکستگی های سنگ های زیر سطح زمین با استفاده از مواد شیمیایی و مایع تزریقی با فشار بالا باز می شوند و برای استخراج گاز طبیعی یا نفت مورد استفاده قرار می گیرند.) این کار نیاز به آب زیادی دارد، معمولاً حدود 2 میلیون گالن آب یا بیشتر در هر چاه مصرف می شود.


تأمین این آب در نقاطی که کم آبند، مشکل ایجاد می کند. طبق یک تحقیق تقریباً 40 درصد از چاه های نفت و گاز آمریکا در مناطق دارای بحران آب قرار گرفته اند. در نتیجه آمریکایی ها به جستجو برای یافتن روشی برای ایجاد شکستگی هیدرولیکی بدون آب پرداختند.

یکی از پیشگامان این حوزه شرکت Gasfrac Energy Services است. این شرکت کانادایی سیستمی را ایجاد کرده که به جای آب، از مخلوط ماسه با پروپان ژلی، بوتان و سایر هیدروکربن ها استفاده می شود. آنها به این وسیله در 2400 چاه شکستگی ایجاد کرده اند.

وقتی این کار انجام می شود هیچ کس در موقعیت مکانی آن نیست و همه کارها از راه دور انجام می شود تا امنیت حفظ شود. مایعی که مورد استفاده قرار می گیرد مایعی فرار است. شماری از شرکت های بزرگ انرژی نیز مشتری این شرکت شده اند. هرچه فشار بر منابع آبی افزایش می یابد، نیاز به تغییر جهت صنعت به سوی روش های بدون آب افزایش می یابد.

 

حمل و نقل دریایی آب

به نظر می رسد ایده حمل و نقل دریایی آب در مقادیر زیاد از کشورهای پر آب به کشورهای خشک یک راه حل واضح برای کمبود آب باشد. در حال حاضر یک شرکت ایسلندی به نام Bruarfoss، ادعا می کند آماده است صنعت صادرات جدیدی را ایجاد کند که آب های سراسر جهان را به پایانه های بندری تخصصی صادر کند، شبیه به همان کاری که در حمل و نقل گاز طبیعی مایع انجام می شود.

ایسلند در حال کار بر روی برنامه انتقال آب چشمه های یخچالی در تانکرهای بسیار بزرگ از ایسلند است که می تواند تا 180،000 تن را در همزمان حمل کند. بنیانگذار شرکت می گوید که این طرح با چالش هایی مواجه است.

از جمله این چالش ها دسترسی نداشتن به بندرها و پایانه هایی مناسبی است که قابلیت دسترسی به محموله های آبی را داشته باشند. وی می گوید: «امیدواریم بتوانیم این زیرساخت ها را بسازیم.» در عین حال در سال های آینده در دو یا سه یا چهار کشور زیرساختی ایجاد خواهد شد تا بتوانیم پایانه هایشان را پر کنیم.»

هالدورسون می گوید این شرکت به دنبال کار با گروه های دیگری است که می خواهند چنین پروژه هایی را به راه بیندازند و ادعا می کند که مشتریانی بالقوه ای در خاورمیانه دارد.




0 0