10 فیلم پیچیده و پر رمز و راز برتر تاریخ سینما + تصاویر
10 فیلم پیچیده و پر رمز و راز برتر تاریخ سینما + تصاویر

10 فیلم پر رمز و راز برتر تاریخ سینمارو معرفی شده اند.


تعریف شما از یک فیلم رازآلود و پیچیده چیست؟ آیا شما نیز از تماشای فیلم های رازآلود مملو از پیچیدگی لذت می برید؟ اگر جواب شما مثبت است با ادامه مطلب همراه باشید.خط داستانی پیچیده می تواند یک دستاورد بسیار دلچسب و استادانه باشد اگر به خوبی و به درستی شکل گیرد.

به نقل از روزیاتو، پرواضح است که با تماشای فیلم های معمایی و رازآلودی مانند «آینه» (The Mirror) و دیدن چالش ها و پیچیدگی های درون آن معنای یک فیلم رازآلود و پیچیده را درک کنید. اما لیستی که در ادامه این مطلب ارایه خواهد شد نگاه متفاوتی دارد. این فیلم ها درست مانند یک هزارتوی پرپیچ و خم عمل می کنند.

شاید درک داستان این فیلم ها آنطور که به نظر می رسد نیز سخت نباشد یا بسیار پیچیده تر از تصور شما باشند اما هر کدام از آن ها بدون شک مانند یک دالان هزار تو خواهند بود؛ با داستان هایی چند گانه که به شکل هایی کمتر ملموس به همدیگر ربط خواهند داشت. این فیلم های رازآلود و پیچیده می توانند رازهای فراوانی در خود داشته باشند که دایره وار پشت سر یکدیگر قرار می گیرند اما می توان آن ها را با کمی تلاش و دقت درک کرد. از یک جایی داستان شروع می شود و در ابتدا درک داستان مشکل است اما در پایان اتفاقاتی می افتد که برای تماشاگر کاملاً قابل درک خواهد بود. بدین ترتیب از شما دعوت می کنیم که با 10 مورد از بهترین فیلم های پیچیده و رازآلود تاریخ سینما آشنا شوید.

10- وحشت زده (1984)- برادران کوئن

Blood Simple Featured w700

برادران کوئن در ساخت فیلم های رازآلود و پیچیده استاد بوده و در تمامی فیلم هایشان مقداری پیچیدگی وجود دارد. «بعد از خواندن بسوزان» (Burn After Reading) و «فارگو» (Fargo) سرشار از خشونت و آشوب داستانی هستند. «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men) یک تعقیب و گریز موش و گربه وار است که از کنترل خارج می شود. در این میان اما شاید بتوان فیلم «وحشت زده» یا «خون ساده» (Blood Simple) را دقیق ترین فیلم این دو استاد سینما در زمینه فیلم های نوآر پیچیده دانست. این فیلم بیشتر شبیه یک سری اتفاقات پرآشوب است که هربار تماشا و درک آن ها سخت تر می شود و این موضوع باعث می شود که اوج هر اتفاق فیلم قابل پیش بینی نباشد.

با توجه به این که بخش زیادی از فیلم درگیر آشوب و خشونت است، در ابتدا هیچ سررشته ای برای بیننده وجود ندارد که درک داستان را از آنجا آغاز نماید. در انتها نیز شاید اصلاً نفهمید چطور به این نقطه از داستان رسیدید اما زندگی نیز به همین شکل غیرقابل پیش بینی است. «وحشت زده» کمتر شبیه یک دالان تو در تو و بیشتر شبیه یک دونده گرفتار در این هزارتو است که برای رهایی دست به ویران کردن دیوارهای آن می زند.

9- خواب گران (1946)- هاوارد هاکس

BIG SLEEP BELOW TEXT2050 w700

هاوارد هاکس نیز یکی از آن کارگردان هایی بود که دوست داشت در مسیر داستان فیلم هایش همواره همه چیز را در هوا معلق نگه دارد و در پایان همه معماهای داستان را برای بیننده حل نماید. فیلم «خواب گران» (The Big Sleep) یک فیلم بی نقص در ژانر نوآر است که در تمام مدت بیننده را در تعلیق استفهامی نگه می دارد. بر اساس شابعات، داستان این فیلم چنان پیچیده بود که حتی هاکس و 3 نویسنده فیلمنامه نیز در درک آن مرتکب اشتباه شدند.

برای مثال هیچ کدام از این 4 نفر نیز نمی دانستند که راننده معروف داستان (اوون تیلور) خودش دست به خودکشی می زند یا دیگری او را به قتل می رساند و هیچ کسی جواب درست این سوال را نمی دانست. اگر چه درک دیگر اتفاقات فیلم دستکم در انتهای فیلم قابل دستیابی است اما تنها با یک بار تماشا متوجه تمامی واقعیات داستان نخواهید شد.

8- روابط شیطانی (2002)- اندرو لائو

1 81Pt06 IreGDcAxR k Msw 64

شاید به جای این فیلم می توانستیم از فیلم «رفتگان» (The Departed) نام ببریم اما وقتی به داستان فیلم بپردازیم متوجه علت حضور فیلم «روابط شیطانی» (Infernal Affairs) در این نقطه از فهرست خواهید شد. در این فیلم دو جاسوس و نفوذی وجود دارند: یکی پلیسی است که وارد باند تبهکاران زیرزمینی شده و دیگری یک خلافکار باهوش است که خود را در میان نیروهای پلیس جای می دهد. این فیلم هوشمندانه و بی نقص بیش از همه بر روی جایگاه شخصیت هایش متمرکز است اما هیچ یک از شخصیت ها از کل ماجرا و داستان اطلاع ندارد.

اگر چه بخش هایی از واقعیت ماجرا با پیشرفت داستان برای بیننده محرز می شود اما در اکثر بخش های فیلم شاهد تلاش بازیگران برای برداشتن یک گام جلوتر از دیگران هستیم؛ انگار که تعدادی بازیگر شطرنج در حالی که چشم هایشان بسته شده قصد دارند از رقیب خود جلو بیفتند. هیچ بازی موش و گربه ای در میان نیست و تنها شاهد درگیری نفوذی در برابر نفوذی و جاسوس در برابر جاسوس هستیم. لو و چان همزمان در حال تعقیب و گریز هستند، هم فرار می کنند و هم دیگری را تعقیب. این دوندگی بی امان اما بی هدف نیست اما «روابط شیطانی» یکی از بهترین فیلم های رازآلود و پیچیده تاریخ سینماست که هر چه پیش تر می رود ترسناک تر می شود.

7- مگنولیا (1999)- پل توماس اندرسون

Magnolia w700

روز خاصی است و در حال تماشای داستان های متفاوتی به صورت همزمان هستیم؛ داستان هایی با شخصیت های اصلی فراوان که هر یک در نقش های مکمل داستان های دیگر نیز ظاهر می شوند. برخی از این داستان ها با همدیگر همپوشانی دارند. شخصی که در یکی از داستان ها موفق جلوه می کند در دیگری یک انسان ناامید و از پیش باخته ترسیم می شود و این تنها نوک یک کوه بزرگ یخی است.

هر یک از داستان های جداگانه در فیلم «مگنولیا» (Magnolia) جزیی از یک اتفاق و داستان بزرگ تر است و ارتباط های داستانی در آن ماهیتی واضح و طبیعی دارند و بعد از درک اتفاقات همزمانی که در کلیه داستان های فیلم رخ می دهد، بییننده دیدگاهی تازه در مورد اشخاصی که تحت تاثیر اتفاقات فیلم قرار می گیرند بدست خواهد آورد. در نهایت مشخص می شود که شاهد واکنش هر یک از شخصیت ها به یکی از عجیب ترین اتفاقات زندگی شان هستیم اما این واکنش ها طوری رخ می دهند که کاملاً با یکدیگر در ارتباط هستند.

6- ممنتو (2000)- کریستوفر نولان

Memento2 w700

کریستوفر نولان نیز یکی از فیلمسازانی است که نمی تواند فیلم هایش را به صورت سرراست به پایان برساند و البته همه از تماشای فیلم های رازآلود و پیچیده او لذت می برند. «تلقین» (Inception) یک فیلم مبتنی بر داستان سرقتی ساده است که در لایه هایی متفاوت از ناخودآگاه ما انجام می گیرد. «بین ستاره ای» (Interstellar) به خاطر غیرقال اطمینان بودن نسبیت وارد قلمرو جهش در زمان می شود. حتی «دانکرک» (Dunkirk) نیز از طریق سه داستان متفاوت با سرعت های متفاوت بازگو می شود.

اما باید «ممنتو» (Memento) یکی از بهترین فیلم های رازآلود و پیچیده تاریخ سینما و از بهترین آثار کریستوفر نولان دانست که نماد واقعی فیلم رازآلود و پیچیده است زیرا شاهد کنار آمدن یک مرد با از دست دادن حافظه کوتاه مدتش به این شکل خاص و منحصر به فرد هستیم. فیلم همزمان به سمت جلو و عقب می رود و پایان داستان در واقع میانه داستان است. با این سبک روایی غیرمعمول رفته رفته با شخصیت های فیلم و داستان هر کدام بیشتر آشنا می شویم، انگار که ما نیز به عنوان بیننده دچار فراموشی شده و رفته رفته حافظه خود را باز می یابیم. همه چیز در انتهای فیلم قابل درک می شود اما نه به آن شکلی که در ابتدا انتظار داشتید.

5- نشویل (1975)- رابرت آلتمن

MV5BYzlhNjk4NmEtYmI0MC00NmUxLTgyZmMtYzg5OWI2MzJmN2U1L2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNTkyMDc0MjI. V1 SY1000 CR0014791000 AL w700

رابرت آلتمن را به خاطر تنوع کاری اش می شناسند اما بسیاری فیلم «نشویل» (Nashville ) پیچیده ترین فیلم او می دانند که تمامی شخصیت های متعدد آن برای همزمان برای بدست آوردن توجه و جلب نظر شما تلاش می کنند. اما در طول نزدیک به 3 ساعته فیلم و به مدت 5 روز در داستان صبر می کنیم تا با شخصیت اصلی داستان (هال فیلیپ، کاندیدای سیاسی انتخابات) آشنا شویم و از او خبری نیس. در واقع ما در حال تماشای نقش تمامی شخصیت های دخیل در این کمپین انتخاباتی هستیم.

تمامی صنایع مورد بحث در فیلم واکنش های متفاوتی دارند و نشان دادن تمامی این هرج و مرج و کشمکش تنها از طریق موسیقی بر هیستریک بودن فیلم می افزاید. البته به عنوان تماشاگر می توانیم به مبل تکیه بدهیم و نگران نباشیم زیرا این استرس و نگرانی مربوط به شخصیت های داستان است. شاید اولین چیزی که پس از تماشای این فیلم به ذهن شما برسد این باشد که نزدیک به 3 ساعت مشغول تماشای مورچه هایی بوده اید که دور خانه خود بالای یک تپه در حال رفت و آمد بوده اند.

4- پرایمر (2004)- شین کاروث

MnLZ w700

فیلم «پرایمر» یا «آغازگر» (Primer) به فیلم کالت محبوب طرفداران ژانر علمی تخیلی تبدیل شد زیرا به ایده سفر در زمان اجازه می داد که هسته دورنی و ماهیتی خود را زنده زنده ببلعد. آیا فیلم های مربوط به سفر در زمان تاکنون به عواقب دستکاری در زمان به عنوان یک فرایند خطی پرداخته اند؟ گاهی این اتفاق رخ داده اما «پرایمر» یکی از نمونه های قوی در این موضوع درباره نتایج بی پایان آزمایش مقوله سفر در زمان در همان مراحل اولیه است. این فیلم پنجره ای باز رو به تناقض ها و ناهنجاری هایی فراوان، به ویژه با نظم غیر معمول خود است.

همچنین امکان بودن موجودیت هایی نیز وجود دارد که در این واقعیت بقای خود را از دست خواهند داد چنانکه می تواند باعث پاک شدن مسیر پیشین باشد. برای ساختن فیلمی که تا به این به مضرات و عواقب ناخوشایند سفر در زمان معطوف است باید تیمی بسیار قوی داشته باشید. خوشبختانه بخش زیادی از کارهای مربوط به ساخت این فیلم توسط خود کاروث انجام شد و به همین دلیل وی توانسته دیدگاه منحصر به فرد و هوشمندانه اش را با پیچیدگی خاصی در سراسر فیلم حفظ نماید.

3- داستان عامه پسند (1994)- کوئنتین تارانتینو

8286892 3x2 940x627 w700

کوئنتین تارانتینو تحت تاثیر موج نوی سینمای فرانسه قصد داشت که با فیلم «داستان عامه پسند» یا «پالپ فیکشن» (Pulp Fiction) سبکی تایید نشده و کم طرفدار را وارد سینمای هالیوود نماید. تماشا و درک این فیلم کار بسیار سختی نیست اما دیدن شکل گیری رخدادها و نحوه وقوع آن ها بسیار بدیع و جذاب است. در این فیلم شاهد یک داستان نیستیم بلکه در حال نظاره و آنالیز شخصیت هایی هستیم که در یک دنیای جرم و جنایت گرفتار شده و به هم مرتبط هستند.

با پایان فیلم دچار آشفتگی می شویم زیرا با یادآوری صحنه ابتدایی فیلم هیچگاه فکر نمی کردیم که با پایانی اینچنینی روبرو شویم. «داستان عامیانه» فیلمی در مورد شانس، خوبی و بدی و حماقت است. این فیلم از آن دست فیلم های رازآلود و پیچیده است که به شدت از آن لذت برده و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.

2- کد زمان (2000)- مایک فیگیس

Timecode 2000 w700

ما قبلاً نیز شاهد ساخت فیلم های چند داستانه بوده ایم اما کمتر دیده ایم که تمامی داستان ها به طور همزمان نقل شوند. با این وجود در فیلم «کد زمان» یا «زمانبندی» (Timecode) بیننده شاهد 4 داستان است که کاملاً همزمان با هم پیش می روند و انگار که تمامی آن ها طی یک برداشت فیلم برداری شده اند و دیالوگ ها نیز کاملاً بداهه پردازی به نظر می رسند. آیا در حال تماشای فیلمی از یک دوربین مداربسته هستیم یا یک موزیک ویدیو ساده؟ آیا این پیچیدگی ناشی از نبود نظم در داستان هاست یا مقدار کاملاً دقیق و مناسب از نظم و هارمونی.

فیلم «کد زمان» چنان در ساختار داستانی خود جاه طلبانه عمل کرده است (همه داستان ها حول محور شرکت تولیدی است) که درک تمامی آن در یک بار دیدن کار بسیار سختی به نظر می رسد. با این وجود، میکس صوتی شما را به سمت درک مهم ترین داستان این 4 مجموعه در هر لحظه ای از تماشای فیلم هدایت می کند. شاید بهتر است که خود را از مسیری که تعیین شده جدا کرده و خودتان راهی برای برقراری ارتباط با داستان فیلم بیابید.

1- قاچاق (2000)- استیون سودربرگ

4053d65fe01c44cf91c548a537b84cb8 w734

بسته به استنباط شما از فیلم «قاچاق» (Traffic)، دستکم 3 داستان از فعالیت های متفاوت گروه های قاچاقچی موارد مخدر به طور همزمان روایت می شوند. در این فیلم شاهد نحوه برخورد یک افسر پلیس در مکزیک با کارتل مواد مخدر هستیم و در داستانی دیگر شیوه کنار آمدن یک مامور بلندپایه دولتی در حوزه مواد مخدر با پست جدیدش هستیم در حالی که در خانه نیز با معضل معتاد بودن دختر خودش مواجه است. یک زن سرشناس و محترم نیز به خاطر فعالیت شوهرش در زمینه قاچاق مواد مخدر با مشکلاتی مانند ورود مامورین تحقیق به خانه اش مواجه می شود که به شدت آبروی او را تهدید می کند. البته داستان های زیاد دیگری نیز در حال وقوع هستند که همگی بر جذابیت فیلم می افزایند.

اما هر یک از این داستان ها یک رنگ زمینه متفاوت دارد که آن ها را از هم جدا می سازد: رنگ تصاویر مربوط به مکزیک زرد است و داستان های مربوط به مامور بلندپایه دولتی با پس زمینه آبی روایت می شود؛ در حالی که داستان مربوط به استراق سمع خانواده زن سرشناس به رنگ پیش زمینه قهوه ای نمایش داده می شود. اما گاهی این سه رنگ با هم مخلوط شده یا به طور کلی ناپدید می شوند. گاهی اوقات شاهد تغییر پس زمینه زرد به آبیس هستیم و گاهی نیز برای لحظاتی تصویر  سبز پررنگ می شود. این ها همه نتیجه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و شاهراه های متفاوت می تواند به مقاصد متفاوتی منتهی شود. این فیلم یکی از بهترین فیلم های راژآلود و پیچیده در ژانر جنایی است که نباید از آن گذشت.




0 0

سینما<
سینما
0   دنبال کننده
بازدید از کانال